Att vila

Inlägget innehåller en annonslänk från Bokus. Gillar du det jag gör supporta mig gärna.

För er som känner mig är det välbekant att jag mäter min kropps fysiska respons dagligen genom livet (med Oura). En upptäckt jag gjort är att vila inte är vad jag trott att det varit, dvs att inte göra någonting och ligga på soffan. Insikten är istället att vila är en aktivitet, vilken aktivitet som är vilsam för just dig bestäms delvis av din personlighet.

Susan Cain beskriver det träffsäkert i sin bok Quiet – in a world that wont stop talking att vi (dvs introverta och extroverta personer) är fundamentalt olika biologiskt, skillnader man ser redan på 4 månaders bäbisar. Det är hälsosamt, jag skulle även påstå att det är vilsamt, att leva i linje med sin biologiska personlighet. Introverta människor trivs då de i lugn och ro får utforska världen i fred i sin takt, medan extroverta personer stimuleras av aktivitet, nya personer eller händelser.

Det var kanske ett sidospår, min poäng är att aktiv vila är att finna de aktiviteter som är vilsamma för just dig. Om man är som jag, rätt dålig på att känna efter, så kan det underlätta att mäta effekten. Personligen har jag hittat exempel på följande viloaktiviteter som ger mätbara resultat:

  • Sömn
  • Sol
  • Rörelse (all typ av medel-lugn rörelse)
  • Yoga
  • Ungås med kära i livet
  • Fysisk närhet (och sex)
  • Vackra miljöer (natur, arkitektur, konst eller barer)
  • Nålterapier
  • Personligt utvalda örter & kosttillskott

Jag tror faktiskt även att amortering eller en riskmedvetenhet ekonomisk handlingssätt kan räknas in i hälsobringande aktiviteter. Det finns ett rykte som säger att man ska investera sina pengar så att man sover gott om natten, det har jag fått uppleva senaste året.

Sömn är den enskilt största faktorn skulle jag och även Matthew Walker säga, så jag testar nu olika metoder för att optimera sömnkvaliteten. Övriga faktorer är saker som hjälper för sömnen.

En sak jag vill kommentera är alternativ medicin och kosttillskott. Under hela mitt liv har jag varit emot dem båda rent principiellt. Jag har varit försöksperson i en ny typ av nålterapi samt testat traditionell kinesisk terapi. Båda har (för mig) givit mig fysisk och själslig avkoppling, vars effekter är mätbara. Angående kosttillskott var det inte förrän jag reflekterade över att mina blommor såg så bleka ut och fick tipset att ge dem näring, som jag förstod kraften i extra näring. Av näring och ljus så frodades de igen. Eftersom vi alla är cellulära varelser, bestämde jag mig att prova själv, nu förstår jag att vi behöver ge kroppen rätt förutsättningar och näring för att själva frodas.

Till viss del så delar vi det biologiskt fundamentala; rörelse, kost, närhet och natur. Det finns också skillnader hos oss som dygnsrytm, personlighet och specifika närings- eller träningsbehov som man själv får lova att utforska. Det viktiga att ta med sig är att då du är i behov av vila, fundera på vilken aktivitet du behöver som mest.

Jag har fått smak på det här att testa nya saker och utforska effekten på kroppen. Börjar också förstå att forskningen ibland är ett resultat av något en individ redan upptäckt för länge sedan och att det finns massor med områden kvar att upptäcka. Det som inte är bevisat är på inget sätt inte fungerande, utan bara just det inte bevisat. Framtiden kommer likt utsorteringen av falska aktiva fonder fonder utreda vilka av de alternativa terapierna som har hälsoeffekter och inte.

En kommande aktivitet jag har för att utforska vila är floating, det ska ge meditativa effekter och liknande effekter som djupsömn, ser jag fram emot! 🌟

Vilken aktivitet får dig i vila?

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s