Saker som gynnas av ostruktur

Artikeln innehåller en länk till Bokus som är en samarbetspartner. Gillar ni det jag gör supporta mig gärna.

Antifragile – Things that Gain from Disorder

Antifragile är ett begrepp som Nassim Nicholas Taleb myntat, som ligger i linje med men bortom resilience och robusthet. Med resilience och robusthet beräknar man stabilitet för ett system för kända och sannolika variationer av parametrar. Antifragile är en förklaring till då man tar hänsyn till nytta osannolika händelser, inte bara tar hänsyn till utan även skapar nytta utav. Det är ett för mig nytt begrepp.

Jag som är en känd älskare av system, har nu fått anledning att tänka om. Flera gånger i mitt arbetsliv har jag funderat över samma sak i arbete med risk management, att vi enbart tagit hänsyn till relativt kontrollerbara parametrar men helt förbisett andra osannolika event. Ett exempel är en kurs jag gick inom processäkerhet nyligen, då vi gick igenom vanliga orsaker till stora olyckor. Samtidigt läste jag i nyheterna att var 5:e dator i Europa är hackad av kineser (falska eller inte, vi kan i alla fall säga att det är vanligare än att kalla dessa för osannolik händelse). Cybersäkerhet var i vilket fall helt utanför scopet på kursen.

Samma sak sker vid en del (inte alla) riskanalyser. Kvalitetssäkringsavdelningen (QA) har i många fall satt en gräns för vad som räknas som osannolikt inom en viss tidsperiod. Max tidsperiod kan vara mellan 10 och 100år. Säger man då att en händelse osannolikt kommer inträffa inom 10 år, behövs ingen åtgärd eftersom det inte finns någon risk. Frågan är om det är sant eller om man lurar sig själv?

Taleb menar att flera av de stora händelserna i historien är osannolika, ändå formar de vår värld. Att vi människor försöker bygga system kring komplexa miljöer där vi tenderar att i all välmening kontrollera små variationer, men fortsatt missa de stora, som är de som påverkar vår värld allra mest. Världen har inte förändrats till det positiva av nya system, tex. utbildningar, politik, utan av kreativa entreprenörer utanför dem. Sedan har vi byggt system utifrån deras lärdomar.

De som bygger systemen är ofta barn av dem, vilket jag kan känna igen mig i som akademiker. Taleb identifierade redan 2007 att:

At no point in history have so many non-risk takers, that is, those with no personal exposure, exerted so much control.

På tal om det ekonomiska läget idag. Jag har varit sugen på att investera genom Betterwealth (inget samarbete) eftersom jag gillar deras risk management-filosofi. Även de mest avancerade ekonomiska modellerna kan idag inte förutse de större börshändelserna, utan enbart mindre (< 40%) variationer i marknaden. Det är en konsekvens av nuvarande standardiserade sätt att arbeta med variationer och risk. Kanske kan robotar själva i framtiden urskilja ovanliga events och hjälpa oss identifiera dem tidigare, inte genom att förutse orsaken, utan bara genom att identifiera att en ovanlig händelse håller på att ske.

Han menar att systemen (medicinska, ekonomiska, politiska, social planering) vi envisas med att försöka förenkla världen till skapar följande läge:

The benefits are small and visible, and the side effects potentially severe and invisible.

Jag har ännu bara börjat på boken Antifragile – Things that Gain from Disorder och känner redan att den kommer förändra min världsbild. Ännu återstår att se exakt vad som gynnas av struktur.

Får tacka min arbetskamrat för tipset, som jag nu vidare vill ge till er. 🌟

Annonser

Att vila

Inlägget innehåller en annonslänk från Bokus. Gillar du det jag gör supporta mig gärna.

För er som känner mig är det välbekant att jag mäter min kropps fysiska respons dagligen genom livet (med Oura). En upptäckt jag gjort är att vila inte är vad jag trott att det varit, dvs att inte göra någonting och ligga på soffan. Insikten är istället att vila är en aktivitet, vilken aktivitet som är vilsam för just dig bestäms delvis av din personlighet.

Susan Cain beskriver det träffsäkert i sin bok Quiet – in a world that wont stop talking att vi (dvs introverta och extroverta personer) är fundamentalt olika biologiskt, skillnader man ser redan på 4 månaders bäbisar. Det är hälsosamt, jag skulle även påstå att det är vilsamt, att leva i linje med sin biologiska personlighet. Introverta människor trivs då de i lugn och ro får utforska världen i fred i sin takt, medan extroverta personer stimuleras av aktivitet, nya personer eller händelser.

Det var kanske ett sidospår, min poäng är att aktiv vila är att finna de aktiviteter som är vilsamma för just dig. Om man är som jag, rätt dålig på att känna efter, så kan det underlätta att mäta effekten. Personligen har jag hittat exempel på följande viloaktiviteter som ger mätbara resultat:

  • Sömn
  • Sol
  • Rörelse (all typ av medel-lugn rörelse)
  • Yoga
  • Ungås med kära i livet
  • Fysisk närhet (och sex)
  • Vackra miljöer (natur, arkitektur, konst eller barer)
  • Nålterapier
  • Personligt utvalda örter & kosttillskott

Jag tror faktiskt även att amortering eller en riskmedvetenhet ekonomisk handlingssätt kan räknas in i hälsobringande aktiviteter. Det finns ett rykte som säger att man ska investera sina pengar så att man sover gott om natten, det har jag fått uppleva senaste året.

Sömn är den enskilt största faktorn skulle jag och även Matthew Walker säga, så jag testar nu olika metoder för att optimera sömnkvaliteten. Övriga faktorer är saker som hjälper för sömnen.

En sak jag vill kommentera är alternativ medicin och kosttillskott. Under hela mitt liv har jag varit emot dem båda rent principiellt. Jag har varit försöksperson i en ny typ av nålterapi samt testat traditionell kinesisk terapi. Båda har (för mig) givit mig fysisk och själslig avkoppling, vars effekter är mätbara. Angående kosttillskott var det inte förrän jag reflekterade över att mina blommor såg så bleka ut och fick tipset att ge dem näring, som jag förstod kraften i extra näring. Av näring och ljus så frodades de igen. Eftersom vi alla är cellulära varelser, bestämde jag mig att prova själv, nu förstår jag att vi behöver ge kroppen rätt förutsättningar och näring för att själva frodas.

Till viss del så delar vi det biologiskt fundamentala; rörelse, kost, närhet och natur. Det finns också skillnader hos oss som dygnsrytm, personlighet och specifika närings- eller träningsbehov som man själv får lova att utforska. Det viktiga att ta med sig är att då du är i behov av vila, fundera på vilken aktivitet du behöver som mest.

Jag har fått smak på det här att testa nya saker och utforska effekten på kroppen. Börjar också förstå att forskningen ibland är ett resultat av något en individ redan upptäckt för länge sedan och att det finns massor med områden kvar att upptäcka. Det som inte är bevisat är på inget sätt inte fungerande, utan bara just det inte bevisat. Framtiden kommer likt utsorteringen av falska aktiva fonder fonder utreda vilka av de alternativa terapierna som har hälsoeffekter och inte.

En kommande aktivitet jag har för att utforska vila är floating, det ska ge meditativa effekter och liknande effekter som djupsömn, ser jag fram emot! 🌟

Vilken aktivitet får dig i vila?