Portföljtävlingen – Egen strategi

Long Time Goals

Long Time Goals - Innehav 2018-02-17

Jag kallar min egen strategi för Long Time Goals. Jag har dragit mig för att köpa indexfonder tex. för att jag inte tror på flera av de större bolagen som index inkluderas av. Många av dem känns lite gammalmodiga, om jag ska vara ärlig. Istället försöker jag hitta bolag som jag gillar, som adderar värde till världen och som visat att de kan leverera. Framtiden får visa om det är en bra strategi eller inte.

Strategi

Portföljen startade i september 2017 och bygger på basen:

  • Addera värde till världen & kunderna
  • Utdelning: > 1,5 %
  • Ha god historisk tillväxt (10 år):
    • Positiv trend för omsättning
    • Positiv trend för vinstmarginal
    • Ha godtyckligt hög vinstmarginal
  • Ha god nuvarande tillväxt (1 år):
    • PEG: 0 – 1
    • Relativ utveckling mot index: > 0
  • Ha en ljus framtid (i mina ögon)

Urval

Försöker göra det enkelt för mig. Jag screenade parametrarna från Börsdata och filtrerade i Excel. Såhär ser det ut för de utvalda bolagen. Som ni ser uppfylls inte kriterierna av alla bolag, men urvalet är good enough. 

Long Time Goals - Urvalsmatris

Utveckling sedan september

Ni har redan sett utvecklingen för portföljen men här kommer den igen. Den har levererat över all min förväntan. Detta är första gången en portfölj jag äger går upp då index går nedåt.

Long Time Goals - Utveckling 6 mån 2018-02-17

Förändringar sedan september

Det här är en portfölj som jag löpande spar i. Har bestämt mig för att köpa de bolag inom portföljen som inte går så bra för tillfället, dvs har en attraktiv aktiekurs. I övrigt har jag har inte gjort någon justering av innehållet sedan starten. Ska blir mycket spännande att följa utvecklingen framöver.

Hur ser utsikterna för kommande halvår ut?

Den här portföljen har verkligen överraskat mig positivt. Frågan är om bolagen har mer att ge eller om de tagit i för hårt? Jag screenar dem igen mot strategin och ser efter (ni ser även bolagen jag valt ut men inte köpt i tabellerna).

Utsikter enligt strategin

5 bolag klarar de tuffa kriterierna som strategin innebär. 4 av dem finns i portföljen, alla med fina siffror och även fint PEG-tal. Ser lovande ut!

2018-03 Long Time Goals - Strategi Mars - Sept

Utsikter med kompromiss-strategier

Portföljen består av 7 – 10 bolag, vilket gör att jag måste kompromissa något med strategin. Om vi filtrerar och sorterar på utvalda nyckeltal ser det ut såhär:

Relativ utveckling mot index visar att de flesta bolagen gått bättre än index och har fina siffror i övrigt. Bra betyg för urvalsprocessen!

2018-03 Long Time Goals - Strategi Mars - Sept - Kompromiss bättre än index

Tillväxthastighet i jämförelse med värderingen (PEG) visar att även Nilörngruppen kan vara intressant att ha kvar i portföljen trots dåligt kursutveckling hittills.

2018-03 Long Time Goals - Strategi Mars - Sept - Kompromiss PEG

Sammanfattningsvis känns det som att flera av dessa bolag har mer att ge. Efter detta halvår känner jag fortsatt stort förtroende för den här portföljen. Ska bli mycket intressant att se om utfallet sker i förutspådd riktning.

Har du några kommentarer eller funderingar så hör gärna av dig i kommentarsfältet. Vad tror du om portföljen och mitt resonemang?

Note: Icke-sponsrat inlägg som inte ska tas som en rekommendation. 

10 comments

  1. Härligt med ambitiösa egna strategier! Framförallt förmågan att hela tiden sträva efter att utvärdera och förbättra. En fundering: att fylla på i förlorarna har jag personligen inte fått mycket av, bara en tanke. Sen utesluter det inget utan ibland kanske det är det bästa. Där svårigheten ligger men hur kul vore det om det var lätt! Utöver det snyggt jobbat!

    Liked by 1 person

    1. Stort tack Patrik! Du har så rätt, utmaningen ligger mycket i att hålla ut och orka utvärdera. Funderar också på det du skriver, om att köpa förlorarna, det känns inte riktigt rätt. Blir nog omvärdering på det i september. Hur gör du?

      Like

  2. När jag började med aktier för drygt 7 år sedan var ett av de första misstagen jag gjorde att gå in fullt (med studentkassan) i Ratos. Jag fortsatte att köpa allt eftersom bolaget gick ner. Samtidigt satt jag på NIBE som gick som tåget. Eftersom jag fyllde på Ratos men inte NIBE åt förlusterna i Ratos upp vinsten från NIBE. Lika viktigt som att undvika förlust är det ju att inte missa uppgångar. För mig har alltid det viktigaste varit inställningen man har till aktier varför jag aldrig såg det som något annat än en lärdom. Jag bestämde mig från början att ta en börscykel på att göra misstag och hela tiden jobba med att bli bättre. Nu har det snart gått en cykel och misstag har det blivit… Här är en topplista av lärdomar:

    1. Trots noggrann analys, fullt införstådd i investeringen och tydliga trender så har jag avvaktat på grund av att jag i sista sekund kollat på priset (istället för värde, något jag gjorde mycket de första åren).
    2. Fyllt på förlorarna, hållit still eller sålt vinnarna vilket är en klassiker.
    3. Missat att ha en god diversifiering (mer än 10 bolag), något som var svårt som student med liten kassa och ett courtage som då var 99 kr per affär.

    Gud det rycker i tangentbordet, finns inget roligare än aktier =)

    Like

    1. Ja, det är så kul! 🙂 Vad intressant, tack för att du delar med dig! Jag känner igen mig i flera av dina erfarenheter. Ska försöka lära av våra gemensamma misstag. Har också bekymret att jag säljer av för tidigt vid uppgångar istället för att fylla på mer, något jag hoppas att en strategi som denna ska motverka. Finns du på Shareville?

      Like

  3. Ja att lära sig på misstag är mycket bra =) Tyvärr, jag är Avanzian. Synd att inte de har något liknande, Shareville är verkligen en bra idé!

    Like

  4. Hej Karin.
    Kan du inte lägga ut en bild på din Screener-inställning på Börsdata. Jag får inte fram riktigt samma resultat. Mvh Tommy

    Like

    1. Hej Tommy! Jag har sparat de mest intressanta bolagen för september i en lista och sen körde jag screenern på den listan i mars. Det kanske kan förklara saken? I annat fall, kan det vara så att nyckeltalen förändras, så att tidpunkten för analysen är avgörande för resultatet? Tar med mig det här i framtiden, tack för att du påpekade detta!

      Like

Leave a comment

rikedom.blogg.se

Data Science & Femtech

petrusko

Data Science & Femtech

Börs & finans

Data Science & Femtech

Gustavs aktieblogg

Data Science & Femtech

Isabella Löwengrip

Data Science & Femtech

z2036

Data Science & Femtech

Molekylär ekonomi

Data Science & Femtech