Att minska ner

På senaste tiden har jag fått order om att dra ner på allt och gå back to basic. Sluta med sociala medier, kost jag gillar och minska ner alla intryck som inte är nödvändiga. Det kan låta simpelt, men är allt annat än det. Hur mycket är det rimligt att minska ner?

Just nu befinner jag mig i någon mindre form av identitetskris. Där jag inte förstår hur mycket av varje kaka jag kan ta av utan att ta skada. Det kommer vara en lång fas av trial and error innan jag hittar ut som en ny person på andra sidan. Det är inte alls negativt egentligen, det är bara under den här perioden innan man definierat exakt vad man ska göra som det är lite rörigt. Det blir som ett life mission där man riskerar att missa livet.

Det är ändå lustigt att många ser det som att man inte lever livet när man skalar ner. I min värld är det precis det man gör då. Det stämmer inte alls överens med nuvarande ideal, många ser det som sorgligt. Faktum är att mina lyckligaste stunder i livet är stunder då jag varit avskärmad och kunnat njuta av minut för minut.

Vi får helt enkelt se var detta landar.
Har du något tips för ett enklare liv?

 

 

Annonser

Förblindad av design

Jag skulle nu vilja ägna ett inlägg åt något som ligger mig varmt om hjärtat. Jämställd design. Design är något som är så vardagligt för oss, att vi kanske inte reflekterar över hur världen är konstruerad. Saker är som de är. Men faktum är att någon har varit med och byggt dem, tagit beslut om hur de ska designas och marknadsföras för att inte tala om finansieras. Vilka konsekvenser får det i vardagen?

Läste en mycket intressant artikel ur en artikelserie som heter Blind by Design. Den beskriver designaspekter som påverkar små saker i vardagliga livet. Det är så med små saker, att var och en av dem kan verka harmlös. Däremot i klump kan de ha stor påverkan på livet.

Visste du att följande saker påverkar kvinnors vardag? 

Säkerhetsbälten

Säkerhetsbälten är inte lika säkra för kvinnor. Faktum är att trots att kvinnlig krockdocka finns, så används den inte av något företag i industrin (se artikel från 2018). Det resulterar i att kvinnliga förare har 47 % högre risk att bli allvarligt skadad i en bilkrasch. Så nästa gång du köper en bil, fråga gärna om den testats för båda könen. För visst bryr du dig om dina närstående? 

Mediciner

Mediciner är mindre säkra för kvinnor då biomedicinsk forskning är baserad på att mannen är representant för hela populationen. Många mediciner har därför fått dras in efter de lanserats då de visat sig orsaka skador på kvinnor. Vi har som bekant olika hormonsystem i kroppen.

Rumstemperaturen på kontoret

Nuvarande rekommendationer för inomhustemperatur är nämligen utvecklade på 60-talet för en man på 70 kg. Män föredrar kallare rumstemperatur. Det är därför inte konstigt att en del kvinnor känner sig obekvämt kalla på jobbet.  En studie visade 2004 att något förhöjd rumstemperatur leder till färre misstag (44 % i studien) och ökad produktivitet (150 % i studien) vid skrivbordsarbete. Rumstemperaturen påverkar våra prestationer på jobbet. Hur många kvinnor känner du som är frusna av sig?

Vad kan vi göra åt det här? Min approach är att verka för jämställdhet i alla sammanhang. Det motiverar mig att ta för mig på arbetet, stötta kvinnliga medarbetare inom min industri och att spara i/prata om aktier. Det är inte mer än rätt att design för hela befolkningen också ska spegla hela befolkningens behov. Eller vad säger du?  

Lugn och solsken

Det har nu gått över 50 dagar sedan jag påbörjade min behandling, man skulle kunna säga att det är en blandning mellan naprapati och bioelektrisk medicin. Det har verkligen varit en häftig berg- och dahlbana av olika sinnestillstånd jag har fått uppleva. Nu börjar det klinga ner mot något form av normal-state.

Jag sökte egentligen hjälp för min migrän jag får av fysisk ansträngning (trist feedback på träningen). Det visade sig att just min naprapat specialiserat sig på att bota kombinationer av orsaker som genererar kronisk smärta. Inte bara huvudvärken är borta.

Min inre ångest och startmotor har taggat ner. Har inte förstått hur mycket av dessa symtom jag haft förrän de slocknade. Har också haft en mycket jobbig allergi, som gör att jag knappt kunnat vara utomhus när det är fint väder. Även den har blivit mirakulöst mycket bättre.

Jag behöver inte längre göra nya saker. För precis allting är annorlunda. Det gör mig så lycklig att dessa soliga dagar kunna strosa runt ute i solen med ett lugn i kroppen och bara njuta. Ni anar inte vilken lyx det är att ha förmågan att kunna göra det.

Hoppas ni också haft en go långhelg!

Nästa logiska steg

Under 2016 kom jag över det här blogginlägget av en av de smartaste personer jag träffat, Gunnar Cedersund. Han är universitetslektor inom systembiologi och jag hade förmånen att få läsa två kurser hos honom under min utbildning.

I inlägget beskriver han att man åstadkommer stora saker genom att göra små saker ofta. Genom att bryta ner sina mål till mindre delar kan man få nästa steg att verka som the next logical step. Det gör att man kan fokusera på nästa steg som känns rimligt istället för ett stort mål som kan verka avskräckande.

Jag har inspirerats mycket av det tankesättet då jag sätter mina mål. De kan tyckas vara små, men på sikt kommer de göra stor skillnad.

Under 2018 har jag börjat meditera 10 min per dag, precis innan jag går och lägger mig. Det är supermysigt! Nu har det gått 100 och jag har nått 1000 min. Ca 15 timmar (!). Det är precis likadant med sparande eller att komma i form. En liten ansträngning gör över tid stor skillnad. När man kommit in i rytmen kan man ta nästa steg i den riktning man önskar.

Jag kommer inte bygga på meditationen ytterligare utan vill fortsätta i utsatt takt. Nu har jag fått naprapatorder på att köra morgongympa ett par minuter per dag. Så det blir nästa vana att bygga in i kroppen.

Forskning visar att man genom vanor kan förändra nervbanor rent fysiskt i hjärnan. Målet är därför inte att meditera eller gymnastisera x antal minuter, utan att åstadkomma en långsiktig förändring av hjärnan och att skapa fysiska behov tills de blivit en del av min person.

Nu får vi se hur väl jag lyckas hålla i detta i längden.

Har du fler bra exempel på fördelaktiga vardagsrutiner?

 

Höga värderingar?

På Aktiespararnas event med George Bol (se mer här) hade jag förmånen att få prata med honom innan eventet. Vi diskuterade värderingar och det togs även upp under föreläsningen: Dagens värderingar är mycket högre än snittet. Därför bör man vara försiktig på dagens aktiemarknad. Jag har resonerat precis som George och bygger därför buffert istället för att investera för majoriteten av sparpengarna.

För någon vecka sen var jag på automationsföretagets Rockwells event Life Science Forum 2018 med jobbet. De presenterade lösningar för Pharma 4.0 och potientiella vinster med digitalisering.

Bland annat berättade de om Biogen som bygger Next Generations-fabrik i Schweiz. Med den ska de kunna reducera tillverkningskostnaderna ner till 1/5-del av dagens kostnader. De berättade om ett annat företag, vars utvecklingsavdelning kunde utföra 50 % fler projekt med samma personal efter en lyckad installation av digitaliseringsprojekt.

Det har slagit mig nu efteråt att om företagen efter lyckad digitalisering (lättare sagt än gjort) kan producera mycket mer effektivt och genomföra fler projekt till en kostnad som är betydligt lägre än tidigare. Betyder inte det att de kommer kunna växa snabbare än företag kunnat göra tidigare? Att mycket höga värderingar för en del företag är befogade, nästintill rimliga för deras potentiella tillväxttakt? Nu börjar jag att ändra åsikt om min allokering mellan buffert & investeringar. Om man lyckas välja rätt företag finns istället en mycket god tillväxtpotential.

Kom också ihåg att ca 50 % av alla IT-projekt misslyckas, så det gäller att plocka ut rätt russin ur kakan.

Vad säger ni om det resonemanget?

Referat från börsdatakvällen

Närvarade för första gången på ett aktiespararevent i min nya hemstad Uppsala. Det var väldigt roligt att få träffa flera personer i verkligheten, som jag innan följer på Twitter. En av dem var George Bol, som var dagens stjärna. Han presenterade en enkel, pragmatisk investeringsstrategi och Börsdata. Fick stor respekt för hans kunskaper och erfarenhet. Här kommer mina reflektioner från avsnittet om investeringsstrategi.

Investeringsstrategi

Endast 30 % av de börsnoterade företagen i Sverige går med vinst. Om man sållar bort de företag som inte går med vinst så har man dramatiskt ökat sina chanser att prestera väl på sikt.

När man analyserar ett bolag ska man fokusera på de 20 % som bidrar till 80 % av avkastningen. Det är en välkänd regel, sk 80-20-regeln som kan användas i många sammanhang. I det här sammanhanget betyder det att man ska fokusera på:

  • Rapportdata
  • Nyckeltal

Övriga analysparametrar är viktiga, men inte av huvudsaklig betydelse.

Nyckeltal för att hitta lönsamma företag

Andel aktier
De företag som har minst antal nyemissioner snittar 128 % avkastning över 5 år.

Utdelning
De företag som ger utdelning över 5 års tid har i snitt 178 % avkastning över 5 år.

Hög lönsamhet
Här finns olika nyckeltal, tex höga marginaler eller avkastning på kapital. ROA är ett bra nyckeltal, där 10 % motsvarar bra lönsamhet.

Nyckeltal för att hitta stabil tillväxt

  • Omsättningstillväxt
  • Marginaltillväxt
  • Vinst- & utdelningstillväxt

Det här gäller för alla bolag förutom investmentbolag, banker och fastighetsbolag.

Nyckeltal för bedömning av värdering

PE-talet
Välkänt mått på värdering. Dubbelkolla också om värdet är rimligt jämfört med övriga år/kvartal, så att det inte finns en undantagspost i redovisningen som ger ett missvisande PE-tal.

PEG-talet
Det är inte helt enkelt att bedöma om värderingen, dvs PE-talet, är rimligt. Då kan man använda PEG för att jämföra det med hur snabbt ett bolag växer. PEG = 1 anses vara en rimlig värdering.

Reflektioner

Först och främst vill jag ge beröm till George, han visade mycket pedagogiska figurer med datastöd för teorierna han la fram. Resonemang framstod som mycket trovärdigt och jag blev inspirerad av den enkla approach han förmedlade. Var glad att min yngre bror var med mig på eventet, jag hade definitivt behövt höra Georges tankar och tips för 10 år sedan.

En sak som gjorde mig glad var att mina nya strategier (generell strategi, egen inriktning & jämställd inriktning) till stor del följer George investeringsfilosofi och resonemanget om att man genom den hittar bolag som är lönsamma över tid. För min del har dessa, sedan september, varit mycket lönsamma.

Jag förstår att man till småsparare rekommenderar en säker investeringsapproach mot bolag som går med vinst. Samtidigt, måste företag också våga investera och tillåtas visa negativa siffror för att man ska nå framgång i ett senare skede. Hur skulle samhället se ut om ingen vågade spendera pengar på stora investeringar som ännu inte genererar vinst? Sen om det är småsparare eller andra investerare som ska ta det ansvaret överlåter jag till var och en personligen att bedöma.

Sammanfattningsvis är jag väldigt glad och tacksam för de tips och diskussioner som kvällen genererade. Varmt tack också till Maud och aktiespararna som anordnat eventet. Fick mersmak så det var första, men absolut inte sista gången ni kan träffa mig ute på aktieevent. Ser fram emot att träffa fler av er!

 

 

Hur sover du?

Det här är ett inledande inlägg av många fler om sömn och sömnmonitorering.

Insamling av personlig data från wearables är kontroversiellt. Även om jag personligen tycker att vi har rätt att äga vår personliga data, så ger personlig data i mängder grunder för forskning som har varit svårt att genomföra tidigare. Stötte i veckan på en studie som visar hur amerikanska medborgare sover, den sammanfattar sömndata från 6 miljarder nätter. Studien är gjord av Fitbit och presenteras här av World Economic Forum.

Resultatet? Varken män eller kvinnor sover 7 h, som anses vara lägsta gräns för tillräckligt. Andelen djupsömn är 15 % och REM-sömn ca 20 % enligt FitBits algoritm. Går inte in på mer detaljer än så, eftersom jag inte har läst om Fitbits noggrannhet och precision för sömnmonitorering.

2018-02 Sömn Fitbit
Bild tagen från artikeln.

Ett TED-talk från Dan Gartenberg visar att det inte bara går att monitorera sömnen, utan också påverka den med teknologi. Med sömnljud av en viss frekvens tycks hjälpa hjärnan att komma ner i djupsömn. Fantastiskt! Får se hur lång tid det tar innan den applikationen når ut till våra sovrum.

Ni är flera som vet om att den här frågan intresserar mig, eftersom jag har haft problem med sömnen. Förra sommaren köpte jag den bästa sömnmonitoreringsdevicen jag kunde hitta då, Oura ring. De vet att jag sovit dåligt, fick för ett par veckor sedan ett mejl med förfrågan om att vara med i en amerikansk sömnstudie. Måste erkänna att trots att man ger bort sin data är det oerhört spännande att se sina monitoreringsresultat och med ny forskning på området.

De datamängder som sleep-techföretagen samlar på sig har vi inte sett tidigare. De kommer kunna använda datan, precis som man inom industrin använder styrsystem för att monitorera och förutse kvalitetsproblem. I framtiden kommer vi från de datan inte bara reagera på förändringar, att något är fel, utan framtidens system kommer kunna lära oss att agera förebyggande. Vi börjar komma in i en tid där vi har beräkningskraft för stora mängder data. Det kommer få stora konsekvenser för sleep-tech, health-tech och sjukvården, som helt kommer att förändras.

Bara på ett år har utvecklingen av fler olika devices gått snabbt, ni är många som tipsar mig om olika sätt att mäta sömnen på. Det finns många dåliga sätt att mäta sömn på och många prylar som lovar mätning de inte kan hålla, speciellt för att mäta sömnfaser. Det är en djungel där ute. Skulle gärna se offentliga valideringsrapporter från företagen. Sanningen är att många mätningar är såpass dåliga att de inte vill berätta om det. Det är alltså väldigt noga med vilken pryl man väljer att använda. Tar gärna emot tips! Vilken av dem verkar mäta mest noggrant och precist enligt dig?

Tack vare er respons på Twitter vet jag att jag inte är ensam om att ha haft sömnproblem. Att mäta sömnen och sömnfaser har gjort det möjligt att följa upp olika aktiviteter för öka kvaliteten på min sömn. Mer om det i kommande inlägg.

Är nyfiken på hur många ni är där ute som har liknande problem?

Vill också tillägga att jag är mycket tacksam över att bo i Sverige och inte behöva ha privat sjukvårdsförsäkring. Apple (framtida healthtechbolag) tex. samarbetar med försäkringsbolag i odefinierat syfte, vilket jag inte supportar. De samarbetar också med sjukhus i England. Som svensk är det än så länge en gråskala med ljusglimtar!

Note: Icke-sponsrat inlägg